tisdag 11 februari 2014

Korvgryta med vita bönor



Idag ska det bli intressant hur många som gnäller vid matbordet. Gubben och Max kommer absolut att påpeka bönorna.

Som tur är slipper jag att höra på dem de eftersom jag ska jobba.

Inget av det som finns i grytan dör de av så kanske slinker det ner ändå.

Tredje vattengympa passet kändes rejält trots att jag tog det lugnt.

Känner mig som en punkterad ballong.

Orkade i iallafall handla och laga maten. Eller nästan.

Pastan lovade Max koka precis innan gubben kommer hem.

Kall pasta är inte kul.

Själv tar jag maten med till jobbet och jag nöjer mig med två knäckebröd till.

Detta är också en rätt som hamnar under vinjetten snabbmat.

Hade varit gott med ris eller bulgur också till men jag ska inte utmana ödet för mycket. Räcker med vita bönor som gnällämne.


600 gram falukorv
3 chorizo
1 gul lök
1 röd paprika
400 gram krossade tomater
2 el creme fraiche
1 msk kalvfond
1 msk Ajvar relish (stark)
1 burk stora vita bönor

Jag tärnade falukorven i min "tryck-manick". Vad heter den egentligen?
Skivade chorizo.
Hackade löken.
Tärnade paprikan.
Fräs lök och korv.
Tillsätt paprikan.  
Blanda ner krossade tomater, creme fraiche, fond och Ajvar relish.
Koka i 10 minuter.
Rör ner bönorna och koka upp.
Smaka av om du behöver salt. Jag uteslöt både salt och svartpeppar.

Servera med kokt pasta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar