tisdag 11 februari 2014

Laktosintolerant?

Det tog lång tid, väldigt lång tid, innan jag kopplade ihop Max magonda med mjölk.

Inte förrän jag började läsa på om laktosintolerans när Majas kompis Jesper skulle komma på besök.

Plötsligt insåg jag varför Max hade ont.

Det var enkelt att utesluta laktos i matlagningen men svårare för Max i skolmatsalen.  Skolan ville ha läkarintyg medan vårdcentralen först inte ens ville ge Max en läkartid.

Tillslut fick vi komma dit men de gjorde ingen utredning.

- Det behövs ingen utredning. Vi går på symtom och hur han reagerat när ni uteslutit laktos.

Max fick till slut ett läkarintyg och det fungerade äntligen i skolan också.

Det som faktiskt har varit svårast har varit att få Max att läsa innehållsförteckningar. Han kan inte låta bli att äta saker som ostbågar och glass. Han syndar ofta utan att ta medicin och får lida för det.

Med allt detta i bagaget förstod jag ändå inte. Såg inte.

Magda hade ont i magen. Jag skyllde på allt annat. Från jobbigt i skolan till ägglossning.

Inte slog det mig att det kunde vara laktos.

Inte ens när hon med sina gaser kunde tömma ett rum.

Laktosintolerans fanns inte i mina tankar.

Plötsligt slog det mig bara.

Magda kanske också är laktosintolerant. Kanske är det därför som hon har ont.

Från och med idag utesluter Magda laktos och försöker undvika mjölk.

Hemma är det inga problem men i skolan kan det bli värre. Men bara att utesluta mjölkglaset är ett steg.

Som tur är har hon sportlov nästa vecka och då kan vi verkligen testa.

Ingen mjölk - inga fisar och inget magont. Hoppas vi.

Tänk om det är så enkelt och jag blundat för fakta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar