fredag 7 februari 2014

Tuff torsdag - migrän och skolval

Sängläge hela dagen på grund av värken, matlagning och sedan kände jag migränen komma krypande.

Medicin och sömn i några timmar hjälpte. Den värsta huvudvärken släppte och jag klarade av att ta hand om disken, tvätten och hjälpa Maja med skolval. 

Som vanligt var hon ute i sista sekund. 

Det ska vägas för och emot. Analyseras, diskuteras och funderas. 

För mig, och de flesta människor, är ett beslut något som inte tar lika mycket kraft som det gör för Maja. 

Det är viktiga val. 

Inte nog med att hon skulle välja inriktning (vilket hon som tur är bestämde redan i nian) så skulle det göras språkval och ett individuellt val. 

Språkvalet var enkelt. Maja har läst spanska i 5 läsår (sedan i 6:an) och det var självklart att välja Spanska 4 som språkval. 

Har du steg 4 får du 1,0 i meritpoäng inför högskolan. 

Det som orsakade lite problem var andra- och tredjehandsvalen. 

Tillslut enades vi om Italienska 1 (ett närbesläktat språk till spanskan) och Franska 1.

Maja hoppas få fortsätta med spanskan dels eftersom hon tycker om det och dels på grund av meritpoängen. 

Nästa val var det svåraste. 

Svårt när valutbudet ser ut så här:



ADHD - allt låter kul. Jag vill ha allt. Jag kan inte välja. 

OCD - men om jag väljer det så kanske det hade varit bättre. Jag behöver det men tänk om jag behöver det mer. Tänk om jag väljer det och sedan händer det något och jag måste ta det i stället och då kommer det att hända och sedan...

Behöver jag säga att val är svåra för Maja? De flesta val som kläder för dagen, mat i matsalen, bok att läsa och så vidare är svåra. Att då stå inför ett val som du vet kan vara avgörande för din framtid, din framtida karriär, är otroligt tungt.

Som tur är har Maja mig. Jag får henne se för- och nackdelar. Förklara, beskriva, förenkla.

Att välja Naturkunskap 2 i första val var enkelt när jag förklarade att just naturkunskap är ett krav i många utbildningar på högskolan.

Sedan återstod andra och tredjehandsval.

Man kan inte känna sig säker i sitt förstahandsval eftersom kurser kan bli fulla eller i värsta fall är det få som söker och kursen startas inte.

Men det finns också en möjlighet att läsa något bara för att man tycker det är kul. I bästa fall en kombination av behov och intresse.

Vi skalade ner listan till kurser som lät intressanta.

Vi gick in och läste om dem och tillslut fanns två som stod ut mer.

Andrahandsval: Svenskt teckenspråk för hörande 1
Tredjehandsval: Mental träning

Båda valen är sådant som Maja tycker är intressant, har behov av privat och som är ett plus i kanten för en arbetsgivare.

Vi pratade också om att försöka bli av med eventuella håltimmar. Detta första året har inneburit mycket håltimmar.

Visst, det har gett möjlighet till umgänge med vänner, plugga i skolan och göra det där sista inför en inlämning eller ett prov.

Men oftast finns inte möjligheten till koncentration och dagen blir splittrad.

Så Majas tanke är att se om någon av de kurser som hon är intresserad av kanske passar in i håltimmarna. Alltså läsa dem utöver "måste-kurser".

Under förutsättning att de inte kräver så mycket av henne att övriga ämnen blir lidande.

Vem vet, kanske är schemat tightare nästa läsår. Kanske slipper hon håltimmar.

Nu är i alla fall valen gjorda och Maja kan andas lite lugnare. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar