måndag 10 februari 2014

Vänliga veckan


Fram med mer vänlighet!

Denna vecka, 10-16 februari, är faktiskt den Vänliga veckan. Så se till att vara ordentligt vänlig mot dina medmänniskor.

Jag är inte mycket för speciella dagar som Mors dag och Fars dag. Dagar när man speciellt ska visa sin uppskattning till en viss person. Jag tycker faktiskt att man kan visa sin uppskattning varje dag.

Varför komma på till exempel min födelsedag om du inte hälsar på, ringer eller ens tänker på mig under årets andra 364 dagar?

Men en hel vecka där fokus ligger på att vara mer vänlig mot människor runt omkring dig kan jag ställa upp på.

Vänliga veckan instiftades av tidningen Svenska Journalen redan 1946 sedan en trafikräknare under ett sex timmar långt arbetspass bara såg tolv personer som log medan 8 569 såg ut som de var på väg till en begravning.

Vänliga veckan var då i anslutning till Alla helgons dag, men drunknade i konkurrensen med Halloween och lades ner 1999.

I år återlanserar Läkarmissionen Vänliga Veckan. Förutom vänlighet i trafiken, på arbetsplatsen och familjen så läggs det till "vänlighet på nätet"
Le och gör någon glad!

2 kommentarer: