torsdag 27 februari 2014

Ost- och skinksås



Min dagliga runda med Rex har det inte funnits ork till på väldigt länge. Men idag när ungdomarna åkt till skola gav vi oss ut.

Rex var ivrig och slet i kopplet. Inte orkar jag gå i den takt han vill. Men en runda gick vi och jag vet att jag kommer att få lida för det. Så jag drog i handbromsen. I förväg.

Borde städa inför Max kalas på lördag (borde städa överhuvudtaget eftersom det alltid kryper fram saker i detta huset), borde baka muffins, borde köra och handla till tacopajerna som Max vill bjuda på. Borde tvätta, borde ta hand om disken från igår (jag pluggade svenskt statsskick med grundlagar, riksdag, regering, statsförvaltning med Maja istället). Så många borde.

Men jag struntade fullkomligt i alla måsten.

Jag hängde tavlor i sovrummet. Det är en konst att hålla i talmeter, hammare och spik.

Jag vilade.

Jag ställde mig framför kylskåpet.

Tanken var att göra en broccoligratäng med ost- och skinksås. Tänkte om. Varför utmana ödet? Broccoli - Max hatobjekt. Jag funderade istället göra en ost- och skinkpaj med broccoli som tillbehör.

Men saknade orken. Ingen lust alls. Fastnade i soffan med kaffekoppen. Dammsög bottenvåningen trots allt.

Tillslut blev det en enkel pastasås av skinka och ost. Broccoli serveras till. Jag åt risrester  eftersom gubben inte gillar kokt kall pasta. Han får koka tagliatelli när han kommer hem.

Nu dags för jobb. Nedräkningen har börjat. Endast 9 arbetsdagar kvar. NIO!

900 gram kassler eller annan skinka
3 dl ost
8 dl mjölk
4 msk mjöl
1/2 tsk salt
1 krm vitpeppar

Strimla eller dela kassler.
Rör ut mjöl i mjölk och koka upp under omrörning.
Låt koka i några minuter.
Rör ner osten så att den smälter.
Vänd ner kassler och låt de bli varma.
Smaka av med salt och vitpeppar.

Servera med kokt pasta och kokt broccoli.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar