onsdag 26 februari 2014

Kycklingnuggets



Migränen knuffades undan och bilen blev ombesiktigad.
Färg inhandlades och Maxi fick besök.
När jag kom hem försvann orken och jag vilade tills Maja kom hem.
Sedan hjälptes vi åt att laga maten. Maja rörde ihop såsen.
Tycker om att laga mat ihop. Man pratar om ditt och datt. Kommer varandra nära.

Panko är asiatiskt ströbröd. Det går lika bra med vanligt ströbröd.

Dela färdigfriterad nuggets och kontrollera om kycklingen är klar. Allt beror på värmen.
Jag orkade inte plocka fram fritösen så jag värmde oljan i gjutjärnsgrytan. Lite otäckt. Men med locket nära till hands gick det bra.

Jag gillar INTE varm olja.

1 kg kycklingfilé
1 påse panko
3 ägg
1 lime saften
4 msk maizena
2 krm chilipeppar
1 tsk salt
2 krm vitpeppar


Blanda ägg, maizena, limesaft, chilipeppar, salt och vitpeppar.
Dela kycklingen i mindre bitar.
Doppa i äggblandningen och sedan i panko.
Lägg upp nuggets på bakplåtspapper.
Fritera i olja i 8-10 minuter.

Sås:
3 dl creme fraiche
2 msk majonnäs
3 tsk curry
3 msk sweet chilisås
2 krm salt
1/2 krm svartpeppar


Blanda alla ingredienser och låt stå kallt.

Servera med ris och grönt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar