I 5 år har Maja sålt Kvällsposten. I början drev tanken på att kunderna ville ha tidningen henne att sälja alla lov och långhelger. De senaste åren har hon tillåtit sig att sortera bort dagar då många ändå inte ville handla. Men nu är måttet rågat.
Maja arbetade sig upp till över 40 kunder varav 20 även köpte bilaga.
Första motgången kom när Kvällsposten höjde priset till 15 kronor. 13 för tidningen och 2 för att den levererades till dörren. Några tyckte att de själva kunde gå till affären om de skulle behöva betala för den tjänsten.
Sedan omarbetades och höjdes pris på bilagorna och då tyckte några att det blev dyrt medan andra tyckte att innehållet inte längre var intressant.
Nu har Kvällsposten höjt priset igen. 17 kronor begär Maja av sina kunder.
Idag förlorade hon två kunder till. Inte på grund av priset utan mer för att de gratis kan läsa nyheterna på nätet.
Maja förstår sina kunder och lägger ingen anklagan på dem.
Samhället förändras och tidningsvärlden med den.
Nu är Maja nere i 26 kunder varav 8 köper bilaga någon enstaka dag.
Hennes motivation sviktar och hon känner sig redo för att gå vidare. Att äntligen kunna få sova ut på helgmorgonen.
Problemet är att Maja sedan 11 års ålder varit van vid att ha egna pengar att röra sig med. Och pengarna vill hon ha.
Så nu startar sökandet efter ett annat jobb. Men vem vill ha en arbetsvillig och samvetsgrann 16-åring när så många äldre unga människor är arbetslösa?
Tuff marknad.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar