tisdag 12 mars 2013

Dyslexiinformation

Var ikväll på en dyslexiinformation på biblioteket.

Först berättade Liselott Pålsson om hur hon har hittat sin strategi för att leva med dyslexi.

Att ha dyslexi är individuellt. Som jag förklarade häromdagen när det gällde adhd när jag fick höra att adhd är adhd. Då svarade jag:

- Jovisst, det finns likheter hos de som har adhd men att säga att alla är likadana är som att säga att alla med synfel kan ha samma styrka på glasögonen.

Det gäller att hitta strategier och det som passar just mig/dig. Liselott pratade om att inte skämmas för sin dyslexi. Att kämpa trots motgångar. Att inte ge upp. Stärka sig själv genom att fokusera på det som man är bra på och stärka sig genom framgången.


Annelie Andersson från Svenska Dyslexiföreningen informerade allmänt. Det gillade jag. Fakta. Mums!!

Här kommer mina anteckningar.


Vad är dyslexi?
Kort sagt är det när man har svårighet att veta hur en bokstav låter.

75 % ärftlighet har man kommit fram till att det är vid dyslexi.

Forskare har upptäckt avvikelser på 1 ac tre kromosomer. Nämligen 6, 9 och/eller 15.





Vad kan vara svårt?

  • Läsa  (Ett barn ska i årskurs 3 kunna läsa texten på tv:n)
  • Skriva  (Svårigheter att stava, formulera längre texter, motoriska svårigheter att forma bokstäver)
  • Förstå uppläst text  (Förstår samtal men en inläst bok är svårt. Därför viktigt fråga: Vad var det vi läste? Vad handlade det om?)
  • Förstå instruktioner  (Svårt att komma ihåg om det kommer flera instruktioner efter varandra. Förenkla. Beror på att arbetsminnet, som sitter i pannloben, är svagt vid dyslexi. Kan stärkas via minnesträningsprogram tex Robomemo. Max och Magda har testat Robomemo. Max tyckte det var tramsigt och Magda fick en tillfällig förbättring)
  • Nya språk  (Italienska, spanska och finska är lätta språk att lära sig. Där låter bokstäverna som de ser ut. Svårt är franska och allra svårast är engelska.)
  • Koncentration
  • Lära sig klockan  (En mamma skulle lära sin son klockan och började med analog. Det gick inte. Hon försökte med digital. Det gick inte. När sonen tog på båda klockorna på armen då förstod han.)
  • Lära sig noter/ hålla takten  (Många dyslektiker säger att bokstäverna hoppar. Noter däremot sägs dansa.)
  • Skilja på höger och vänster
  • Matematik  (10-kompisar, den "heliga" multiplikationstabellen, lästal.)
  • Lokalsinne
  • Motorik  (Svårt att lära sig cykla, åka skidor)

"Att läsa 10 minuter för en dyslektiker är
som att springa Stockholm maraton."
 


Hjälpmedel

Exempel:
  • Dator
  • Rättstavningsprogram (StavaRex, SpellRight)
  • Talsyntes (Vilket inte hjälper alla.)
  • Alla skolböcker finns inlästa
  • Man har rätt att få hjälp genom att någon läser upp texten
  • Få längre tid på sig
  • Surfplattor - appar
  • Mobiltelefoner - appar
  • Egen nedladdning (skola eller bibliotek kan hjälpa till med tillgång till mängder av inlästa böcker)
  • Daisy (uppspelningsapparat där uppläsarens hastighet kan sänkas eller höjas.)

2 kommentarer:

  1. Tack denna ska jag spara och komma ihåg. Finns nog stor risk att mina barn får dyslexi eftersom min sambo har det och det var 75% ärftlighet. Sen är det bra i mitt arbete som förskollärare med :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man vet aldrig hur det slår.

      Annelie hade fyra barn. Ingen egen diagnos. Tre flickor och en pojk där alla flickorna hade dyslexi. Två av dem fick diagnoser som ungdomar/unga vuxna.

      Gubben har fyra barn och bara ett är diagnostiserat med dyslexi. Däremot tror jag att fler av dem har det. Men det är svårt. När problematiken i olika diagnoser går i varandra är det svårt att: "Se skogen för alla träden".

      Radera