söndag 17 mars 2013

Smärta

Det är inte lätt att veta hur ont en annan människa har. Alla tar smärta olika och det är omöjligt för någon att verkligen inse.

En smärta som gubben har svårt att förstå är hudsmärta. Att det gör ont när någon kramar. Att kläder gör ont. Att det gör ont i huden när man själv tar i något eller sitter. Smärtan i trampdynorna är speciellt svår att förstå.

Katten kröp upp i mitt knä och började spatsera på mitt ben.

-Ta bort honom, ta bort honom. Det gör ont, skrek jag.

Gubben tittade förvånad på mig.

-Katten? Gjorde det ont när katten gick på dig?

Jag förstår att han tycker att jag är löjlig. Jag såg det i hans blick. Jag kunde nästan höra hans tankar:
"Hur kan den lätta katten göra ont?"

Tårarna i mina ögon kom både från smärtan av kattens promenad och sorgen över att gubben inte förstår.

När det till och med gör ont att ligga då är det illa.

Det gör inte bara ont i huden utan också inuti. Bindväv finns i och mellan varje organ.

Idag har jag inte kunnat öppna frysen. Det gjorde speciellt ont i handflatorna när jag försökte leta efter mat. Till och med att använda glasskopan fick min blodkärl till att dra ihop sig och krampa. En skopa glass och sedan spola fingrarna i varmt vatten. Om och om igen.

Jag hoppas att smärtan minskat i morgon. Jag önskar att jag får en natt med mer sömn.

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Du som själv lever med smärta förstår.

      Tyvärr har jag också mött personer som själva lever med smärta som inte inser att andra har ont. De personernas misstro/oförstående gör ondare. De borde ju förstå.

      Det är svårt för andra att förstå när man ser frisk ut. Ingen kan se inuti.

      Radera