fredag 8 mars 2013

Krassliga barn

Ett av tre är inte illa. Ett barn av tre har gått till skolan.

Max påminner om en tvättbjörn. Om du tänker dig en tvättbjörn med röda ringar runt ögonen.

-Men, jag punktsvetsade ju bara. Och jag blundade, försvarade han sig.
-Punktsvetsade? Jovisst men det var 300 punkter, påpekade gubben.

Jag skakade på huvudet och undrade för mig själv om gubben var bokstavlig eller bildlig.

Har smörjt ögonlocken och huden kring ögat med aloe vera.  Även på ena armen där tydligen overallen glipat. Där har han ett brännmärke som påminner om när man somnat i solen.

Tur är att ögonen faktiskt klarat sig. Även om jag aldrig själv haft det så har jag genomlevt pappa, bröder och gubbe med svetsblänk.

Tror faktiskt att svetsblänk är värre än en mansförkylning.

Maja gick till skolan förtidigt. Hon kraxar som en hes kråka och näsan rinner. Visserligen ingen feber men jag vet att om hon går till skolan så kan hon inte hålla tyst. Och med stämband som gnisslar så är det bästa att knipa mun.

Magda var segare än kola men kom iväg till skolan. I eftermiddag ska hon på ett mycket efterlängtat frisörbesök.

Hon har tjatat på mig i många år att få färga håret. Men hon har inte fått. Jag älskar hennes hårfärg och vet hur ombytlig hon är. Har du färgat håret kan du ju inte ångra dig.

Vi har nu hittat en medelväg och jag lovar visa hur det blev.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar