söndag 24 mars 2013

Pestopaj


Misstänksamma blickar från Max men han kom faktiskt efteråt och sa:

-Mamma, det var gott. Jag tyckte inte om zucchini. Den gav en konstig smak men jag trodde inte det skulle vara så saftigt.

Han åt och tyckte om det. Trots att det var "vegetariskt".

Pajdeg:
6 dl vetemjöl
250 gram smör
4 msk kallt vatten

Fyllning:
4 paprikor i olika färger
1 zucchini
2 rödlökar
2 msk olivolja
1/2 tsk salt
1/2 krm svartpeppar
150 gram fetaost
3 dl vispgrädde
2 dl mjölk
1 dl pesto
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar

Pajdeg:
Hacka ihop mjöl och smör.
Tillsätt vatten och arbeta ihop till en deg.
Låt vila kallt i 30 minuter.
Tryck ut i ugnsform ca 25*35 cm med bakplåtspapper i botten.
Nagga och förgrädda i 220 grader i 10 minuter.

Fyllning:
Skär paprika, lök och zucchini i mindre bitar.
Lägg allt på en plåt med bakplåtspapper.
Ringla över olivolja.
Salt och peppar.


Rosta i ugnen 220 grader i 30 minuter.
Låt grönsakerna rinna av i ett durkslag. Grönsakerna avger lite vätska som inte behöver vara med i pajskalet.
Fördela grönsakerna i pajskalet.
Smula över fetaost.


Vispa ihop ägg, grädde, mjölk, pesto, salt och peppar.
Häll över grönsakerna.
Grädda i ca 40 minuter i 220 grader.


Skär i rutor och servera med sallad.

2 kommentarer:

  1. Pajen ser väldigt god ut, den kommer jag att prova på någon dag framöver! Tack för att du delar med dig av dina recept :)

    SvaraRadera
  2. Tack för att du läser. :D

    Den var god men jag blev ledsen när jag upptäckte att Magda inte ens smakat utan köpt kebabrulle. Max hade köpt kebabtallrik.

    Det fanns ju mat hemma.

    Arg blev jag eftersom gubben betalade.

    Känns väldigt trist. Tror det ska serveras pajrester idag.

    SvaraRadera