fredag 3 augusti 2012

"Bästa kompis"


Mobiltelefonen plingade till.

Ett sms.

Glad plockade Magda upp mobilen som låg bredvid henne. Hon hade fått ett svar.

Jag är med NN.”

Besviken läste hon de sårande orden. Jag såg på hennes ansikte att hon ännu en gång blivit sviken.

Att ha en bästa vän betyder så otroligt mycket för alla människor men när vännen bara sviker så är det inte en bra vän.

Jag försökte förklara för Magda att man gör inte så om man är en kompis. Man kommer inte bara när ingen annan kan. Är det en vän så får man vara med. Då behöver man inte sitta ett helt sommarlov med mobilen i knät och vänta på att kompisen ska ringa. Då blir man inte lovad:

"På onsdag kan vi vara."


Planer ställs in eftersom kompisen ska komma. 

- Jag kan inte följa med för XX ska komma.

Förväntningarna är höga. Äntligen. 

Men när onsdag kommer då ”pallar” vännen inte. Fast på Facebook kan jag läsa att hon visst "pallat" men med någon annan. Säger inget till Magda. Vill inte såra mer. Men inom mig rasar jag.  


Kompisen lovar vara skickebud. Hon skulle till Ullared. Magda sken som en sol. Äntligen skulle hon få en ny skatebord. Men kompisen ”glömde” kom det i ett sms.

Men jag har köpt en present till dig. Kommer med den när jag kommer hem.”

Ingen kompis kom.

Besvikelse. Sorg. Ilska.

En vecka efter Ullaredsbesöket har kompisen fortfarande inte visat sig. Varje dag nya vänner men inte Magda.


De senaste dagarna har det tagit väldigt hårt på Magda. Nu har kompisen börjat umgås med en ny tjej. Magda känner sig ännu mer sviken.

- Men mamma, varför duger inte jag? Varför är hon med andra? 

- Sluta skicka sms till henne. Ring inte till henne. Du blir bara mer ledsen för varje dag som hon inte kommer. Jag vill inte att du ska vara ledsen. Snälla, lova mig att du inte sms:ar eller ringer.

Nu är det inte många dagar kvar på sommarlovet. Vad svarar Magda när de i skolan frågar vad hon gjort på sitt sommarlov?

- Jag har suttit i soffan och väntat på att min enda kompis, min bästis, vill vara med mig.


Magda vill bara duga. Hon vill bara betyda något för någon. Hon vill bara ha en bästa kompis.

Jag tycker det hade varit ärligare att säga:

- Jag vill inte vara din kompis. Jag vill inte vara med dig.

Inte som nu luras, ljuga. 

Hon sitter där i soffan. Där hon suttit hela sommarlovet. Mobilen ligger i knät. Tyst. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar