lördag 25 augusti 2012

Koka ägg

Att koka ägg är en konst. I alla fall om man ska göra min  gubbe nöjd. Jag lyckas ALDRIG koka ett ägg som passar honom.

Gubben och Magda vill ha löskokt. Jag och Maja vill ha hårdkokt och Max bryr sig inte om att äta ägg.

Så jag kokar upp saltat vatten. Lägger i äggen och sätter äggklockan på 4 minuter. När klockan ringer tar jag upp de ägg som ska vara löskokta. Lägger dem i en skål och spolar med kallt vatten. Detta för att stanna kokprocessen i ägget.

Sedan sätter jag äggklockan på 5 minuter för de hårdkokta.
När klockan ringer spolar jag av dem också samt byter ut vattnet på de löskokta.

Aldrig mina löskokta blir så bra som gubben vill.
Allt beror på äggets storlek och ålder.

För mig är det tydligen omöjligt att göra något så enkelt som att koka ett löskokt ägg.

Värdelös husmor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar