söndag 12 augusti 2012

Mandelkaka med jordgubbsmousse

Imorgon ska Maja ha ljusparty med Partylite. Efter lite funderingar över vad hon ska bjuda på så har vi bestämt oss för en mandelkaka med jordgubbsmousse. Eftersom moussen tar lite tid för att stelna så gör jag kakan idag.

150 gram
350 gram mandemassa
5 ägg
1 dl mjölk
2 1/2 dl mjö
2 tsk bakpulver

Jordgubbsmousse:
3 1/2 gelatinblad
300 gram jordgubbar (färska eller frysta)
1 dl socker
2 dl matyoghurt
4 dl grädde

Arbeta in msöret i mandelmassan.
Rör ner ägg, ett i taget.
Tillstt mjölken.
Blanda mjöl och bakpulver och rör ner i smeten.
Häll smeten i en ugnsform (jag tog en rektangulär glasform 22*30 cm me givetvis fungerar en rund springform också) som är klädd med bakplåtspapper.



Grädda i ugn 175 grader i 20-25 minuter.
Låt kallna.

Under tiden kaan kallnar gör du jordgubbsmoussen.
Lägg gelatinbladen i kallt vatten ca 5 minuter.
Mixa jordgubbarna till en puré.
Jag testade en ny sort som jag hittade i Maxis frysdisk.


Värm ca 1 dl av purén med sockret tills sckret smält.
Krama ur vattnet ur gelatinbladen och rör ner de i den varma purén tills de smält.
Tillsätt resten av purén.
Rör ner yoghurten.
Vispa grädde ganska löst.
Vänd försiktigt ner i smeten.
Häll moussen över den kalla mandelkakan.


Ställ in i frysen 4-5 timmar. Eller som jag över natten.
Ta upp kakan ur formen och pilla bort pappret.
Låt tina i kylskåp några timmar innna servering.

Skär i portionsbitar.
Dekorera med silverkulor och jordgubbsströssel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar