torsdag 9 augusti 2012

Fläskfilé- och bacongryta med kantareller



Fick order av Max att han inte ville ha broccoli eller svamp i sin mat. Eftersom han igår vägrade äta maten pågrund av ananas så gör jag en egen gryta till honom.

Utesluter kantareller och broccoli och har i 1/2 tsk kalvfond istället.



Givetvis går det utmärkt med förvällda färska kantareller eller kantareller på burk. Jag tog det jag hade hemma nämligen torkade.
Jag severar med pasta eftersom jag inte orkar skala potatis och vi hade ris igår.

Med mycket grönsaker i grytan blir det bara lite gröna blad och gurka vid sidan om.

500 gram fläskfile
3 paket bacon
1 burk körsbärstomater
1-2 d torkade kantareller
2 broccolistånd
2-3 st färska lökar
2  dl creme fraiche
5 dl matlagningsgrädde
1 svampbuljongtärning
1/2 tsk salt
2  krm svartpeppar

Börja med att lägg de torkade katarellerna i blöt i kallt vatten.
Dela fläskfile och bacon i mindre bitar.
Stek.
Flytta över allt i en gryta.
Häll av vattnet från svampen och stek lite.
Tillsätt svampen bland köttet. 
Dela lök och broccoli i mindre bitar.
Rör ner bland kött och svamp.
Häll i creme fraichen, grädde och buljongtärning.
Tillsätt sist tomaterna.
Låt koka i 10-15 minuter. Känn efter så broccolin är mjuk men med tugmotstånd.

Servera med kokt pasta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar