onsdag 1 augusti 2012

Räddning

Idag räddade jag lite lakan, påslakan, örngott, kökshanddukar förkläde samt grytlappar.

Svärfar kom hem med lite från en hustömning. Så nu sa det tvättas och kontrolleras.


Retropåslakan till Maja.




Det är en helt annan kvalite i gamla lakan. Många lakan idag är så tunna att man kan se igenom dem.

Några av de vita lakanen var så kallade överlakan med spets på.

Har inte bestämt mig än men kanske jag syr ihop två vita till påsakan istället. Synd på spets och brodyr.

Lite vackra brodyrer på örngotten.

Vilket arbete någon lagt ner.





Denna lägger jag beslag på.

2 kommentarer:

  1. Min mormor sydde om gamla lakan till påslakan till mig. Hon sydde på ett färgat tyg och vek ner spetsdelen så det ser ut som när man vek ner lakanet över täcket.. Om du förstår vad jag menar? JAg är lite vimsig i huvudet idag (med) :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, jag förstår. Funderar på om jag ska göra det för några av lakanen var kortare. Först tvätta och mangla sedan får vi se.

      Radera