Igår var vi på
Magdas skola och hälsade på innan skolstarten på måndag. Maja
passade också på att följa med och hälsa på sina gamla fröknar.
Jag kände mig
väldigt nöjd och ganska lugn efter det samtal som vi hade. Förutom
Magdas lärare kom även rektorn in och diskuterde med oss.
Jag överlämnade
resultatet från språkstörningsutredningen som vi gjorde i juli.
Magdas lärare kopierade för att få ett eget exemplar för det hade
inte nått henne från logopeden.
Vi diskuterade det
här med att Magda behövde få en dyskalkyliutredning. Jag upprepade
det logopeden på elevhälsan sagt att det visst fanns personer inom
landstinget som gjorde den utredningen men läraren sa att så var
INTE fallet. Rektorn la sig i och sa att de från skolan skulle
kontakta logopeden för att få information om hur det verkligen
ligger till.
Då kom vi in på om
det är bra med ytterligare en diagnos när man nu vet vad som är
felet.
Jag vidhöll, och en
av lärarna med mig, att diagnos på papper alltid är bra att ha.
- Det ska inte, ur
resurshänseende, spela någon roll om man har diagnos eller inte, upprepade rektorn
flera gånger.
Nej, jag vet. Jag
vet att de säger så och att de på Magdas skola verkligen försöker
arbeta efter den devisen. Men jag vet. Jag vet att det spelar stor
roll om du har en diagnos eller inte. Det är fel för det finns
massor av barn som har problem med olika saker utan att ha någon
diagnos. Som skulle må bättre av en enklare och mer tillrättalagd
skolgång.
Men att få hjälp
är inte lätt. Det tar tid. Och ibland är det inte rätt hjälp i
alla fall.
Magdas skola, lärare
och rektor, har verkligen försökt att hjälpa henne.
Jag tycker det tar
för lång tid. Jag tycker det borde gå fortare. Vara enklare. Men allt tar sådan tid.
Utredningen som bup
skulle göra har vi inte hört ett ljud om under sommaren. Visst de
har också haft semester men inte alla på en gång. Okej, Magda står i kön och det är inte akut men tiden rinner fort.
Skolan visade
väldigt tydligt att de var besvikna på att den utredningen inte var
klar eller åtminstånde påbörjad. Nu känns det som att det kommer
att ta en termin innan utredning är klar, utvärderad och skickad
till skola. Sedan ska skola reagera, ta beslut och bestämma lämpliga
åtgärder. Då är det vinter och ytterligare tid har gått.
Jag känner mig
stressad när jag tänker på att efter vintern måste vi börja
tänka på om Magda kommer att klara av den högstadieskola som hon
troligtvis kommer att gå på.
I vilket fall som
helst kommer det att i 7:an bli en stor omställning för henne. Hon
som är så i behov av trygghet ska kastas in i en ny skola med nya
lärare och nya elever. Nya rutiner. Nya krav och nya situationer som
hon ska förstå.
Nu funderar vi på
om kanske en mindre skola hade varit bättre för Magda. Men ska vi
tvinga henne att lämna den enda trygghet som hon har i denna nya
situation, sina gamla klasskamrater?
Tvinga henne att
börja med allt även nya kamrater.
Usch, varför kan
man inte veta att det man gör är det bästa? Som det är nu kan man
bara väga för och emot och hoppas, verkligen hoppas, att man gör
det rätta.
Så en skolstart på
måndag där jag känner mig lugnad att Magda kommer att mötas av
lärare som verkligen ser till hennes bästa men oro inför att tiden
går så fort.
För Magda är det
en skolstart där hon ser de flesta av sina klasskamrater för första
gången på många månader. Men hon vet var hon ska ställa sina
skor och hänga sin väska. Hon vet vilket klassrum hon ska gå in i.
Hon vet var hennes bänk står och vilka lärare som väntar på
henne i klassrummet.
Det allra bästa är
att Magdas underbara assistent Mariana fått stanna kvar hos henne
och hjälpa henne genom ytterligare en termin.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar