onsdag 15 augusti 2012

Tomat- och baconpaj


Marcus frågade när vi skulle ha tomatpaj. Leendet i hans ansikte fick mig att smälta. Ja, det var faktiskt länge sedan jag bjöd honom på det och jag vet hur mycket han gillar tomat- och baconpaj.

Tyvärr har livet kommit i vägen och det har dröjt över tre veckor men idag blir det av.


Vi blir några stycken så jag gör fyra satser. Gör inget om det blir över till gubbens lunchlåda.
Marcus och Linda hjälpte mig hem med trädgårdsmöblerna och vi passade på att ta oss en tur på Erikshjälpen i Kristianstad. Ingen av oss hade varit där tidigare. Har inget emot att handla begagnat och inte minst när man även gör en god gärning.

Maja och Magda stannade hemma och tog hand om pojkarna så Linda kunde titta i lugn och ro.
Linda och Viggo hade gjort vaniljpannacotta till efterrätt. Mumsigt! Och ja, ett glas vin drack jag och Linda.

Pajdeg: 
2 1/2 dl vetemjöl 
75 gram smör 
3/4 dl Kesella 

Hacka ihop smör och mjöl. 
Tillsätt Kesella och arbeta ihop till en deg. 
Låt degen vila i kylskåp ca 30 minuter. 
Tryck ut degen i pajform ca 24 cm i diameter. 
Nagga med en gaffel. 
Förgrädda i 10 minuter på 200 grader. 

Mangodressing:
1 dl mangochutney
3 dl creme fraiche
1 dl turkisk/matlagningsyoghurt

Blanda ihop ingredienserna till dressingen och låt dra i kylskåp.

Pajfyllning: 
2 paket bacon 
3 - 6 tomater (beroende på storlek och hur mycket du vill ha i)
1 gul lök 
250 gram Keso 
3 ägg 
2 dl riven ost 
2 tsk potatismjöl 
1 krm salt 
1-2 krm svartpeppar 

Hacka lök och skär bacon i minder bitar. 
Stek bacon och låt löken steka med tills löken mjuknar. 
Skiva tomaterna. 
Lägg tomater samt bacon/lök röran i pajformen. 
Blanda Keso, ägg, ost, potatismjöl, salt och svartpeppar. 
Häll blandningen i pajformen. 

Grädda ca 30 minuter på 200 grader. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar