torsdag 2 augusti 2012

Kycklingbiffar med basilika



Familjen är ledig men jag jobbar. 

De är fortfarande mätta efter frukost när jag börjar prata om middag. Matlagning måste jag börja med runt 13-tiden om jag ska hinna äta innan jag kör till jobbet 14.45.

Gårdagens problem med magen finns där i bakgrunden men det ska nog gå att jobba.

Så jag rotade i frysen och hittade lite av varje. Några wienerkorvar, ungerska stark kryddkorv, några marinerade karrékotletter. De får laga sin egen mat i eftermiddag.

Själv plockade jag fram påsen med kycklingbiffar som jag gömt. Lite kokt ris och en sås på keso med örter i.  

Grönsaker fanns det inte mycket av i lådan så det fick bli lite strimlad röd och orange paprika.

 Idag, fredag och sedan en ledig lördag med barnbarnsmys. 

Tråkigt att vi ska passa gossarna en helg när jag jobbar fredag och söndag. I sådana lägen är arbetstiderna 15.30-23.30 inte roliga. Men, men. Gubben och de andra klarar sig utmärkt utan mig.

1200 gram kycklingfilé
1 gul lök
1 1/2 tsk - 1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1/2 kruka basilika eller 2 msk torkad
5 tsk maizena majsstärkelse
5 msk mjölk

Mal kycklingfiléerna med en mixer eller köttkvarn. Alternativet är att köpa kycklingfärs om din affär har det.
Hacka löken fint.
Blanda färs, lök, salt, peppar, basilika, majsstärkelse och mjölk till en smet. 
Forma till biffar. Jag tycker det är lättast att klicka i pannan och trycka ut till biffar med stekspaden. 
Stek i 3–4 minuter per sida. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar