söndag 5 augusti 2012

Kalops till många




Nu går jag in i en tuff period. Har tagit på mig att arbeta extra. En kollega är även regissör och har i dagarna premiär. Sjävklart tar jag de dagar jag kan. Han ställer alltid upp om jag behöver vara ledig eller byta.
Det blir tufft men det ska nog gå.

Tror Marcus och Linda stannar på mat när de kommer. Ordentlig middag när man varit en hel helg och paddlt kanot kan nog uppskattas. Så det ska räcka till många. Kalops brukar gå åt.

2 kg nötkött
3-5 msk vetemjöl
2 1/2 tsk salt
2 kryddmått vitpeppar
3 gula lökar
10 kryddpepparkorn
4 lagerblad
2 buljongtärning (ox)
4 morötter
1 liter vatten
2 1/2 dl grädde
2 tsk soya

Skär köttet i mindre bitar.
Blanda mjöl, salt och vitpeppar. Vänd köttbitarna i mjölblandningen.
Bryn köttet och lägg efterhand ner i en gryta.
Tillsätt skivad lök, kryddpeppar, lagerblad och buljongtärning. Späd med vatten.
Koka under lock på svag värme i ca 1 1/2 timme. Rör om då och då. Späd med mer vatten om behövs.

Skala och skär morötterna i mindre bitar. Lägg morötter, soya och grädde i grytan och koka i ytterligare 30 minuter.

Red eventuellt av kalopsen om du tycker den är för lös.

Servera med kokt potatis, rödbetor och rårivna morötter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar