fredag 28 september 2012

Kassler Florentine



I onsdags var det tänkt att jag skulle bjuda Marcus med familj på middag.

Nu blev det ju inte så eftersom vi istället körde och tittade på bilen.

Det var svårt att hitta en ny dag som passade med allt som händer runt omkring men någon gång ska våra scheman fungera.

Får bli Kassler Florentine till familjen som fredagsmat. Vet att jag lovade Maja kyckling men tror hon överlever. De beställde ju kycklingrulle när jag och gubben var i Växjö.

Sist jag bjöd på det blev det väldigt uppskattat av både min egen familj och lillebror Andreas familj. Hoppas på samma resultat idag.

Jag hade även parmesan i ostsåsen. Lite extra lyx en fredag.

800 gram kassler
1/2 påse frusen spenat (ca 250 gram)
2-4 tomater
salt
vitpeppar
1 dl riven ost
1/2-1 dl parmesan

Ostsås:
3 dl grädde
1 dl mjölk
1 nypa salt

1 krm vitpeppar
2 äggula
2 dl riven ost

Tina spenat på låg värme i en kastrull.
Salta och peppra.
Lägg spenat i en ugnssäkert form.
Skiva kassler.
Skiva tomaterna.
Varva kassler och tomat ovanpå spenat.


Koka upp grädden och mjölken till såsen.
Salta och peppra.
Vispa äggulorna och rör i såsen.
Koka upp.
Tillsätt riven ost.
Bred såsen över kasslern och strö på mer riven ost.


Gratinera mitt i ugnen 250 grader i ca 10-15 minuter.




Servera med kokt potatis och sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar