Max har fyllt 17 år men han har än inte börjat prata om att övningsköra. Men vi har ändå haft diskussioner angående det där med körkort och lämplighetsintyg.
Det började pågrund av att Maja har haft funderingar på moped. Hon har alltid önskat sig en när hon fyller 15. Nu har hon ändrat sig. Det är del för att det är för krångligt att stångas flera gånger för att få ett förarbevis eller ett lämplighetsintyg.
För har du adhd är det inte en självklarhet att du ska få lov att ta körkort. Bara för att du har fått den diagnosen så anses du vara en fara på vägen.
Jag tycker att det är att dra alla över en kam. Jag vet massor av folk som är betydligt mer farliga på vägen än tex min gubbe och de har ingen diagnos.
På Transportstyrelsen kan man läsa om de som krävs. Även här kan man läsa och få information. Kapitel 15 handlar om NPF
Visst är det självklart att personer som är farliga för sina medtrafikanter ska bort från vägarna men ska det i så fall inte gälla alla som är aggressiva och impulsiva? Det finns massor av idioter på vägarna. Och de har oftast INTE en NPF-diagnos.
Jag har till och med fått höra om personer som är hyper/impulsiva innan de sätter sig i bilen men där så får de ett helt annat lugn som de inte känner någon annanstans. Där är det full fokus på uppgiften.
Visst är det självklart att personer som är farliga för sina medtrafikanter ska bort från vägarna men ska det i så fall inte gälla alla som är aggressiva och impulsiva? Det finns massor av idioter på vägarna. Och de har oftast INTE en NPF-diagnos.
Jag har till och med fått höra om personer som är hyper/impulsiva innan de sätter sig i bilen men där så får de ett helt annat lugn som de inte känner någon annanstans. Där är det full fokus på uppgiften.
När jag sedan i en Facebook grupp får höra denna historien blir jag ledsen:
- Jag ser i papprena att du har diagnosen Asperger syndrom och Adhd. Då får man inte köra tåg.
Företaget lämnade in en dispansansökan till Transportstyrelsen som klassifiserar AS som en psykisk sjukdom och Adhd som en uppmärksamhetsstörning. Sen den dagen har min man inte fått köra tåg.
Han började som Lokförare 1983 och har goda vitsord från sin arbetsgivare.
Men Transportstyrelsen sägar NEJ, han är inte lämplig och inga med dessa diagnoser på pappret kommer att bli lämpliga att köra tåg.
Han är 57 år och har gjort detta i hela sitt liv. Nu riskerar han att bli arbetslös om Transportstyrelsen får igenom sin vilja.
Just nu är detta ett mål för förvaltningsrätten att avgöra.
MVH Annelie
Fy vad jag tycker illa om sådant!! Det finns de med koncentrationssvårigheter som största "hinder" i sin ADHD medan andra är extremt noggranna och uppmärksamma fast är hyperaktiva.
SvaraRaderaOm man skött sitt jobb klanderfritt i så många år så MÅSTE man se till personligheten och inte en diagnos!! Dina barns far är en av de mest noggranna jag sett i sitt arbete och kör säkert bil säkrare än rallyföraren moi ;)
Bedöm personen inte diagnosen! (jag som ser fram emot att övningsköra med min Fjäril ;) )
Gubben har hittat ett perfekt sätt för honom att ha fokus på trafiken, vägen och allt viktigt runt omkring honom. Nämligen bilradion. När han startar bilen här på morgonen så väcker han hela kvarteret. Det är så högt. Fruktansvärt högt. Men han säger att då blockerar ljudet hans tankar och han kan koncentrera sig på vägen.
RaderaFör mig låter det helt galet. Jag hade blivit vansinnig av ljudet.
Just precis min tanke bedöm personen. Alla är inte stöpta i samma form. Det ser ju jag med fyra med samma diagnos. Även om de är lika i vissa delar så är de totalt olika i andra. Se till individen.
Det värsta är att man riskerar att få personer som ljuger om sina diagnoser som om det vore något fult.
Eller personer som inte tar körkort. Som Maja sa: - Man kör inte med körkortet.
Kloka underbara Maja!! <3
RaderaJag vill också ha bilradion på när jag kör ;) Det lugnar mig och jag blir inte så irriterad på mina medtrafikanter... Tycker N har kommit på en alldeles ypperlig lösning :D