fredag 27 april 2012

Ljus

Det finns människor som lyser lite mer än vi andra. Människor vars inställning till livet ger oss andra inspiration och kraft. Jag har förmånen att ha flera sådana ljus i min närvaro.

Samtidigt som jag gläds över dessa ljus så skäms jag över mitt eget gnäll. I skenet av vad dessa människor fått genomleva är mitt liv, min vardag och mina bekymmer en ynka vindpust. Jag vet att man inte ska jämföra liv och problem med det är lätt sagt.

Jonas Helgesson är ett sådant ljus. En man med en syn på livet som man blir avundsjuk på.

Jonas är författare till böckerna "Grabben i kuvösen bredvid" och "Ett cp-bra liv".

När Jonas föddes hade navelsträngen snurrat sig runt hans hals och efter 40 minuters syrebrist fick Jonas en cp-skada.

Jonas är en man som verkligen ser på livet som halvfullt inte halvtomt.

Att läsa Jonas svar på frågan om han hade otur i livet som föddes som cp-skadad får mina ögon att tåras.

"-Jag hade inte otur som fick ett handkapp, jag hade tur som fick ett liv."

1 kommentar: