söndag 8 januari 2012

Gammal vän och helstekt ryggbiff



Idag har jag njutit i en underbar gammal väns gemenskap. Att ha An1 sittande på min kökssoffa en hel dag och bara prata. Det var fantastiskt. Hon väckte minnen som slumrade långt inne. Blir lite rädd när andra får mig att inse att mitt minne tynar bort. Skönt när någon skakar om mig och tvingar fram det gamla.

Mycket skratt och några tårar, mycket kaffe och lite mat. Vi hann med mycket idag. Jag och An1. I samma stund saknar jag vår tredje "vapendragare". Kära Gunnel. Den av oss med mest förnuft. Saknar dig så kära vän. Du får sova lite till innan vi kan ses. Men jag hoppas att An1 snart kommer till söder. För Sollefteå är på tok för långt borta.

Kram vännen. Du har en särskild plats i mitt hjärta. Du och Gunnel.

Gubben tog hand om det mest i matlagningen. Skalade potatis, förberedde köttet och brynte ryggbiffen. Jag hade inte ork till annat än avslutning och såskokning.

Helstekt ryggbiff: 
1 kg ryggbiff

Panering:
2 msk ströbröd
2 bananshalottenlök
2 msk oregano
2 msk persilja
1 tsk chiliflingor
2 vitlöksklyftor
4 msk rapsolja
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

Mixa alla ingredienser till paneringen till en slät smet.
Torka av köttet och klappa in paneringen.
Värm en stekpanna och stek köttet på medelhög värme tills köttet är brynt på alla sidor.
Låt det steka klart på eftervärme genom att sänka värmen på plattan eller genom att lägga in det i ugnen på 150 grader.
Mät innertemperaturen på köttet för att se om det är klart. 60 grader ger ett rosa kött, 70 grader ett genomstekt kött.
Låt köttet vila minst 15 minuter under folie innan du skär i det.


Servera med ugnsstekta rotfrukter, kokt potatis och brun sås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar