torsdag 26 januari 2012

Kycklingpajer


Stod i affären och tittade bland den färska kycklingen. Det fanns strimlad kyckling för 79 kr/kg och hel kycklingfilé för 117 kr/kg. Först tar jag paketet med strimlad kyckling men sedan börjar jag fundera.

Varför är den strimlade kycklingen billigare? Logiskt så borde den vara dyrare eftersom de haft en arbetsinsats för att strimla kycklingfiléerna.

Ju mer jag tittar på den strimlade desto mer blir jag äcklad.

Vad är det som de strimlat eftersom de kan ha så lågt pris?


Till slut kan jag inget annat än ta den hela filéen. Jag klarade helt enkelt inte av att ta den strimlade.


Observera att jag gör två pajer. Vi är några stycken i min familj och även om det skulle bli något över av dessa pajer så äts det upp på kvällen eller som lunch imorgon. Men ska du bara göra en paj så halvera receptet.

Pajdeg:
250 gram margarin
6 dl vetemjöl
3-5 msk kallt vatten

Fyllning:
600 gram kycklingfile eller färdiggrillad kyckling
200 gram tomater (Romantica eller cocktail)
200 gram fetaost
1 liten purjolök
1 röd paprika
2 dl mjölk
4 ägg
6 dl riven ost
1/2-1 tsk salt 
2 krm svartpeppar

Knåda snabbt ihop ingredienserna till degen och låt vila kallt i 30 minuter.
Tryck ut degen i pajformar. 
Nagga med en gaffel och förgrädda i ugnen 225 grader i 10 min.
Dela kycklingen i mindre bitar.
Bryn kycklingen.
Skiva purjolök.
Tärna paprikan.
Kvarta/halvera tomaterna.
Tärna fetaosten.
Vispa ihop ägg och mjölk.
Tillsätt salt och svartpeppar.
Lägg fyllningen i pajskalet.



Strö över ost.
Häll på äggstanningen.


Grädda i ca 20 minuter i 225 grader.


 Servera med sallad med fetaost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar