måndag 30 januari 2012

Pasta med tomatsås


När jag lämnade av Max vid busshållsplatsen sa han:

- Jag kommer hem efter skolan idag.


Måndagar brukar han stanna kvar hos sin flickvän Emelie så jag blev lite förvånad.

- Du vet om att det är Grön Måndag idag?


- Nej!


- JO, det blir broccolibiffar.


- Nej, snälla.

Max avskyr broccoli.

- Kan du tänka dig att istället äta tomatsås och pasta?


- Ja, säger han och ler.

Ingenting är gjutet i sten och självklart kan jag laga något som Max äter när han för en gångs skull är hemma en måndag. Men vegetariskt blir det i alla fall.

Min första tanke var att göra egen pasta men eftersom jag använt mina händer till att sy i helgen så orkar mina armar inte mycket. Definitivt inte knåda pasta och veva pastamaskinen. Så de får nöja sig med torkad köpe pasta.

2 gula lökar
2-4 vitlöksklyftor
2 burkar krossade tomater á 500 gram
2 msk grönsaksfond
1 dl vitt vin
1 dl grädde
2 msk tomatpure
1-2 tsk strösocker
2 msk torkad basilika eller 1 kruka färsk
1/2 - 1 tsk salt
2 krm svartpeppar
parmesanost

Finhacka lök och vitlök.
Fräs och tillsätt tomater, fond, grädde, vin och tomatpure.
Koka upp och låt sjuda i minst 10 minuter under omrörning.
Hacka basilikan.
Krydda med salt, svartpeppar, basilika och socker. Nu är såsen egentligen klar men jag tycker den blir så mycket godare om den får stå och småputtra. Gärna i en timme. Tycker du den blir för tjock så späd med lite av pastavattnet.

 Du kan göra såsen i förväg och sedan bara koka upp den under tiden som pastan kokar.

Blanda sedan tomatsåsen med pastan precis innan servering och riv över ost. Givetvis kan du servera var för sig. Men det blir så mycket godare att blanda så att pastan kan suga åt sig av såsen.

Servera med sallad.

Ska det inte vara en vegetarisk rätt så servera med knaperstekt bacon, salami eller lufttorkad skinka. Du kan också låta några köttbullar koka med. Minska gärna på saltet i tomatsåsen till bacon och lufttorkad skinka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar