måndag 16 januari 2012

Rådhuset

Rådhuset mot Barbacka

Har gått och tittat på rådhuskvarteret i Kristianstad. Jag kände sorg när de började riva. Inte för att jag är en bakåtsträvare eller sentimentalist. Jag tyckte bara att det var så hemskt att så mycket historia bara skulle få försvinna.
När jag sedan såg att byggarna sparade tre av ytterväggarna blev jag glad. Hela bygget ska tydligen inte raseras.



Det syns inte så bra som jag hade hoppats så jag ska göra ett nytt försök på tisdag. Måste komma närmre rådhusfasaden tror jag. Mitt objektiv kan inte zooma in så  mycket som jag ville.
Men bortom fönstren i fasaden skymtas Heliga Trefaldighetskyrkan.
Läskigt och häftigt på samma gång.

Rådhuset mot Stora Torg

Det är otroligt att ytterväggarna står kvar när resten av huset är rivet. Det är rätt otäckt samtidigt.
När Emil var på väg funderade jag på hur mycket väggarna och ställningarna skulle orka stå emot. Men de står där än.
Samtidigt som det är sorgligt så är det spännande att se vad som växer fram.

Mitt först försök att ta bilder på kvällen i stan gick hyfsat. Jag frös i bara t-shirt och stressade för att hinna ta någon bild. Men jag är rätt nöjd.
Kameran kanske blir min vän. Sakta men säkert.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar