fredag 20 januari 2012

Majas chokladmuffins



Igår hade Maja bakat chokladmuffins. När jag frågade henne efter receptet sa hon:

- Jag har ingen aning. Vet att jag hade ett ägg. Men sedan blev det för mycket mjöl och då tog jag i mer vätska.

??????

- SÅ njut av dem för jag kan aldrig baka dem igen.

Då fick jag förklara vikten av att efterhand man tar med av en ingrediens skriva upp det. Jag sa att bakning är kemi och det är viktigt att allt stämmer. Särskilt eftersom man kanske vill baka/laga det igen.

Här har hon bakat en otroligt god muffins. Den är mjuk och samtidigt kletig inuti. Precis så som jag vill ha dem. Och det har hon gjort på måfå. Antingen var det ren tur eller så har gamle farmors far satt sina konditor-gener i Majas bakarhänder.

Jag hoppas hon kan göra dem igen OCH skriva ner receptet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar