måndag 11 juni 2012

Amerikanska pannkakor

Måndag morgon. 

Frukost brukar mina barn serveras varje morgon innan de går till skolan. Idag finns det absolut ingenting i kylskåpet. Inget bröd, inga flingor, ingenting.

Jag trodde i min enfald att gubben tog hand om det när han åkte till affären igår kväll. Jag var så upptagen med att hinna städa innan jobbet så jag släppte tankarna på barnens frukost. 

Och det straffar sig nu. Står här efter tre timmars sömn och steker amerikanska pannkakor.
Vad blir då sensmoralen? Att jag inte kan lite på att gubben tar tag i saker. 
Hans idiotiska kommentar var:

De kan väl, för fan, fixa sin egen frukost. De är gamla nog att handla sin egen mat.

Kanske så vi skulle göra. Var och en får sin ekonomiska pott och sedan är det upp till en och var att fixa sin mat. Som förälder har man inget ansvar alls. Vi kan leva våra enskilda liv under samma tak. 

Familj. Vad är det? Ansvar. Vad är det? Gemenskap. Vad är det? Omtanke. Vad är det?

Blir så arg. Blir så irriterad. Orkar inte.

2 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 msk socker
1 krm salt
2 1/2 dl mjölk
2 msk smält smör
1 ägg

Blanda de torra ingredienserna i en skål.
Vispa ner mjölk, smör och sist ägg.
Rör ut allt till en slät smet.
Klicka 1 msk smet i en stekpanna.
Grädda 1 1/2 minut på varje sida.
När det börjar bubbla på ytan är det dags att vända.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar