måndag 11 juni 2012

Kycklingbiffar med örtsås


Jag smaksätter kycklingbiffarna med basilika men det går givetvis att använda annan krydda. 
Kokt potatis åt familjen till sina kycklingbiffar men jag höll mig enbart till grönsakerna.
Maja är på läger med skolan och jag sparar några biffar till henne i frysen. Annars är risken att hon blir riktigt irriterad över att inte hon fick smaka.
Gubben tyckte biffarna var riktigt goda och det är beröm från någon som inte gillar kyckling.

1200 gram kycklingfilé
1 gul lök
1 1/2 tsk - 1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1/2 kruka basilika eller 2 msk torkad
5 tsk maizena majsstärkelse
5 msk mjölk

Örtsås:
5 dl grädde, mjölk eller grädde/mjölk
2 msk kycklingfond
1/2 kruka basilika
1/2 kruka persilja
2 vitlöksklyftor
knappt 1/2 tsk salt 
1/2 - 1 krm svartpeppar

Mal kycklingfiléerna med en mixer eller köttkvarn. Alternativet är att köpa kycklingfärs om din affär har det.
Hacka löken fint.
Blanda färs, lök, salt, peppar, basilika, majsstärkelse och mjölk till en smet. 
Forma till biffar. Jag tycker det är lättast att klicka i pannan och trycka ut till biffar med stekspaden. 
Stek i 3–4 minuter per sida. 
Häll grädde/mjölk och fond i stekpannan och koka upp.
Hacka örterna.
Lägg i örter och pressa i vitlök.
Småkoka några minuter.
Red eventuellt med majsstärkelse utrörd i lite vatten. 
Låt koka ett par minuter och smaka av med salt och peppar.

Servera med kokt potatis, sockerärtor, gurka och tomat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar