lördag 9 juni 2012

Muffins


Gubben frågar varför jag inte sitter i soffan med honom och tjejerna och tittar på Toystory 3. Jag orkar inte sitta still. Jag har så ont i kroppen och jag tänker mindre på det om jag är igång. Först fortsatte jag med att städa men när jag insåg att det störde deras tv-tittande så bestämde jag mig för att baka lite muffins till kvällskaffet.

Grundrecept:
125 gram smör
2 dl socker
2 ägg
4 dl mjöl
1 tsk vanilinsocker
2 tsk bakpulver
1 krm salt
1 1/2 dl mjölk

Vispa smör och socker
Tillsätt äggen ett i taget.
Blanda de torra ingredienserna och vänd ner växelvis med mjölken. 

Nu kan du tillsätta vilken smak du vill ha på dina muffins.
Exempel:
Skal och saft från 1 citron.
2 dl bär.
Jag väljer idag 6 msk bananlikörextrakt.

Fyll varje muffinsform upp till 3/4.
Det blev 12 stora muffins i min muffinsplåt. Smörj gärna "hålen" med neutral olja så är muffinsen mycket lättare att ta ur.
Grädda mitt i ugnen i 200 grader i 15-20 minuter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar