tisdag 19 juni 2012

Kastlösa glashytta



I Kastlösa stannade jag till vid glashyttan och fick mig ett väldigt trevligt samtal med Poul Jörgensen. En utflyttad dansk som nu tillsammans med sin Lena Olsson skapar konst i glas på Öland.

Han fick sig ett gott skratt när jag sa att ibland är önskan större än plånboken.

- Ved, hvordan det er, skrattade han och skakade på huvudet.

Det fanns så mycket vackert i hyttan och jag fastande för en glasboll som svävade i hans fönster.

En fjäder att hänga upp bollen i stoppade han med bara för det trevliga samtalets skull.

Undrar hur många som stannat till hos honom idag.

Men om du kommer längs med 136:an och kör igenom Kastlösa. Stanna till vid Glashyttan och bara titta. Tror jag kör dit igen bara för att köpa en liten pumpa. De var så otroligt fina.

Hade jag vågat så hade jag köpt ett vackert grönt fat som Poul prutade alldeles själv på. Men i mitt hem hade hans vackra skapelse i glas med silverkant inte blivit långlivat. Tyvärr.

http://www.kastlosaglashytta.se/index.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar