torsdag 7 juni 2012

OS-dag

Idag har Magdas skola haft OS-dag. Jag skulle egentligen inte följa med för jag hade väldigt mycket samtal som jag var tvungen att fixa innan jobbet. Magda tyckte det var okej. Men när hon kom till skolan var inte hennes assistent där och sms:n började komma på min telefon. Efter ett tag orkade hon inte med mer oro utan ville att jag skulle komma. Självklart. Det visade sig att assistenten var på skolan när jag kom dit. Hon hade bara varit på läkarbesök som tagit lite längre tid. Sådana små saker gör Magda så orolig och jag tror att vi andra har svårt att förstå hur hon känner det.

Magdas skola har något som de kallar för familjegrupper. Alla barnen i skolan delas in i grupper med ett par elever från varje klass. I Magdas grupp är det 11 barn från 0-1 upp till 6:an.
De träffas några gånger under terminen och hittar på aktiviteter tillsammans. Bland annat går de en runda på Skåneleden.
Det är ett sätt att få de små till att lära känna de större eleverna. Det ger en trygghet på skolgården.


Idag har de haft OS-dag. Under terminen har de gjort egna flaggor. Magdas grupp representerar Landet Ingenstans. Det är ett land av kärlek där alla får vara.

OS-dagen består av olika stationer och här är det slå in spik med så få slag som möjligt.



Det fanns två sorters spik och två storlekar på hammaren. Allt för att underlättar för de mindre i grupperna.


Kusinen Anton gjorde bra ifrån sig. Liten spik men stor hammare visade sig vara ett lyckat koncept.


En annan station var balansgång. Det var inte så lätt som det såg ut. Men Magda fixade det med bravur.


Med kusinen med i gruppen får Magda lov att växa. Hon är viktig och fick i uppdrag av fröken att hjälpa Anton under dagen. Han är precis som hon var i den åldern. Försiktig och lite orolig. Men med Magdas händer i midjan vågade han också klättra.


Mellan stationerna hittade Anton en nyponros. Han tyckte den var så vacker så han bad mig ta ett kort av den också.

Förstår att knoppen tvekar. Det är kallt. Sista stationen innan maten var föra över vatten från en spann till en annan med hjälp av disksvampar. En gren som hade passat bättre en dag med lite värme och sol.

En annan gren som väntar ungarna är snyta ut Ahlgrens bilar ur näsan och se vem som kommer längst. URK!!!

Men ungarna har säkert riktigt roligt.

Det är så oerhört kallt ute men de springer med t-shirt. Själv hade jag både fleecejacka och höstjacka. Ändå är jag som en istapp. Blir vila i soffan under ett täcke innan jobbet.

Svårt att tro att det ska vara avslutning om en vecka. Förstår inte hur Magda ska kunna ha den korta klänningen hon köpt. Stackaren kommer att frysa ihjäl. Vi får nog skaffa något som alternativ. Termobyxor kanske.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar