lördag 9 juni 2012

Breivik - NPF

Idag står det i tidningarna att den norske massmördaren Anders Behring Breivik misstänks ha diagnoserna aspergers och eller tourettes syndrom.

Sådan negativ fokus på NPF-diagnoserna är inte bra. Tyvärr finns det människor som inte ser till individer utan verkligen tror att alla med dessa diagnoser är som Breivik.

Jag har en kollega med aspergers. Tänk om han kommer till jobbet en dag med vapen och dödar oss alla.


Jag säger inte att Breivik inte har dessa diagnoser för jag är varken psykolog eller psykiatriker. Men att tro att dessa diagnoser automatiskt gör folk till odjur är helt fel. Att göra något så bestialiskt som det Breivik gjorde kan inte förklaras med en NPF-diagnos. Det är mycket som är fel i den mannens psyke.


Alla med aspergers är inte mördare. Alla med ADHD är inte våldsmän.

Jag tänker på den 11-årige pojken som kommer hem och frågar sin mamma om han ska låsas in och om han är ond eftersom han har aspergers.

Jag tänker på Magda när hon i skolan under nyhetsläxan fick hör om en man som mördat som hade diagnosen ADHD. Det var just det som gjorde att hon för första gången använde ett vasst föremål för att döva smärtan.

Det krävs information, information och information till alla. Men framförallt massor av kärlek till de personer som har en NPF-diagnos. De är inga monster.

1 kommentar: