söndag 17 juni 2012

Gammal eller ekonomisk utveckling?


I Kvällspostens söndagsbilaga finns en bild på en plansch från GB med alla glassar ur 1978 års sortiment. Med anledning av den fick Maja sig ett gott skratt.

Gubben och jag blev nostaligiska.

- Kommer du ihåg?

Visst kom jag ihåg några av glassarna men långt ifrån alla. Jag kommenterade och berättade att jag ofta köpte Igloo eftersom det kändes som man fick två glassar till priset av en. Eller päronsplit där man fick en samlarbild.

- Men om man fick lite extra pengar så lyxade man med en Stor strut.
- Extra pengar, skrattar Maja. Den kostade ju bara 3,50.

Inte lätt att förstå att då var 3,50 mycket pengar.

Idag kommer ungar till fritidsgården med en 100-lapp. Jag och min bror fick en femma eller en tia när vi gick dit.

Men det är inte mycket glass du idag får i affären för en tia. Knappt tjugan räcker.

Fy, vad jag känner mig gammal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar