tisdag 19 juni 2012

Dagens utfärd



Jag vaknade till ljudet av fågelsång och vinden som lekte med löven utanför mitt fönster. Så underbart. Trots att jag har flera ungdomar i korridoren och jag glömt mina hörselproppar hemma så har jag sovit. 23-04 i ett sträck. Somnade sedan en stund till för att vakna klockan 07.

Tog lång tid på mig att äta frukost. Ingen märkvärdig frukost som serverades men det nödvändigaste.

Min tanke idag var att åka till Eketorps borg. Sedan fick jag se vad som mer händer under dagen. Inte mer planerat. Stanna där jag vill. Ta det lugnt.

Så jag körde ut från Mörbylånga och körde tvärs över Alvaret för att komma till den östra sidan.

Mitt första stopp blev vid Seby. Precis öster om vägen står Ölands högsta runsten. Den är ungefär 3 meter hög och är från 1000-talet efter Kristus.


Inskriptionen lyder:

Ingjald och Näv och Sven, de läto resa stenen efter Rodmar, sin fader


På skylten bredvid står det också att läsa att namnet Näv "den med näsan" ursprungligen var ett tilltalsnamn som syftade på en person med stor eller vanskapt näsa.

Nästa stopp blev Gammalsby sjömark.


Så vackert. Fridfullt. Det enda som hörs är fåglar som sjunger. Vinden är starkare här på östra stranden. Det gör inget. Solen skiner och jag njuter.



Här arrangeras en orkidévandring men det var i år redan den 17 juni så det missade jag. Såg inga orkidéer så jag vet inte om de blommat över eller om jag gick på fel plats.


Vattnet letar sig ner mot havet.


Detta är en väldigt fågelrik plats och en del är även fågelskyddsområde under den viktigaste häckningsperioden.

Att jag inte var välkommen gjorde flera större strandpipare mig medveten om. De gör verkligen skäl för namnet. Pipa kunde de. Ordentligt och högt.


I Mellstaby ser jag en glassgubbeskylt och bestämmer mig för att köpa en glass. Hellbergs Färgmakeri var stället som sålde glass.


Inte en människa såg jag till. På dörren stod det.

"Vill du ha kontakt med oss försök i boningshuset."

Okej, tänkte jag det kommer väl ut när de ser att de har kunder.
Men inte. Jag gick en runda i butiken och tittade på olika färgprover och det övriga sortimentet.
Ingen kom.
Plötsligt fick jag syn på att på disken stod en kassa med en lite låda. Där stod det:

"Växelpengar. Betala här."

Aha,så jag plockade på mig en glass och 5 askar lakritspastiller och stoppade ner pengarna. Sedan gick jag ut och satte mig och åt uppp min glass.
Inte en människa så långt ögat kunde se.

Nu är nästa stopp Eketorps borg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar