torsdag 7 juni 2012

Silverrengöring

Gubben fick i 40-års present en kungakedja av sina föräldrar och syskon. Den är gjord av Peter och Inger på Gudahagens Silver.

Den hängde på honom dagligen men så plötsligt ville han inte ha den längre. Kedjan hade blivit så svart och hemsk. Peter tipsade honom att att rengöra den med Yes diskmedel och varmt vatten. Silverrengöring skulle bara skrapa silvret. Men det fungerade inte. Så länken har blivit liggande bland mina smycken.

Gubben har inte nämnt den på länge så jag har inte tänkt på det. Men när vi var hos min kusin så kom vi att diskutera halsbandet och gubben sa att han nog hade tappat det för han kunde inte hitta det. Han hade ingen aning om att jag hade det bland mina smycken.

Så när jag insåg att han inte hade använt det pågrund av orenheten så fick vi väl fixa det.

Koka upp 2 liter vatten. Blanda i 2 tsk salt och 4 tsk bikarbonat.
Klä insidan av diskhon med aluminiumfolie.
Placera silversmycket i diskhon och häll över vattnet.
Låt vila i 5 minuter.
Ta ut och rengör ordentligt med ljummet vatten.
Upprepa flera gånger om det behövs.
Gör inte detta om det finns stenar på smycket.

Det blir en reaktion och direkt började smutsen försvinna från smycket.

2 kommentarer:

  1. Bikarbonat? Det har jag aldrig provat! Jag kör ngr msk salt i aluminiumklädd diskho och hett vatten.
    Har jag sagt att jag gillar naturliga rengöringsmetoder? ;-)

    SvaraRadera