söndag 16 december 2012

Samma ursprung

Sitter och pratar med barnen om den senaste tidens diskussioner om seder/traditioners vara eller icke vara. Om hur personer får skulden för sådant de varken sagt eller gjort.

Vi pratar om Hitler som var en fantastisk och karismatisk person som lyfte ett trasigt land ur askan. Att han inte kom till makten genom att berätta att han skulle döda miljontals människor. Bland annat mentalpatienter, zigenare/romer, Jehovas Vittnen och judar.

Hur människan drivs av behovet av makt och extasen av pengar.

Att okunskap föder hat och främlingsfientlighet.

Varför kan man inte se att alla är människor? Se bortom hudfärg eller religion.

Tänk!

Oavsett om du tror på evulotion eller skapelse finns där ett ursprung. Om din urmoder sedan är den afrikanska apmänniskan Lucy eller Bibelns Eva spelar mindre roll. Ursprunget delar vi alla. Vi bär en gemenskap i våra gener.

Jag ser människan och hoppas att mina barn också gör det. Att det inte finns vi och dom.

Att varje människa ska dömas eller berömmas för sina enskilda handlingar.

Jag som kristen vill inte dömas för allt hemskt som skett och sker i kristenhetens namn.

Jag som svensk vill inte dömas för allt fasansfullt som skett genom historiens gång av Svea Rikes soldater i fält.

Jag som människa vill inte dömas för det mänskligheten gör mot sig själv.

Jag som individ vill dömas för mina egna handlingar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar