fredag 14 december 2012

Pasta med lövbiff och grönpeppar



En otroligt snabb pastasås.

Det får bli pasta och snabblagat idag också för jag har vilat hela dagen. Har fått någon bacill som inte låter min hals vara ifred. Tagit det lugnt för att orka jobba ikväll.

Lövbiff går oerhört snabbt att tillaga. Nötkött ska antingen kokas i timmar eller bara stekas snabbt.

Därför börjar jag med såsen och tillsätter allra sist den stekta lövbiffen.

Jag använder mig av frusna haricots verts och torkad timjan men givetvis är färskt bäst.

För lite mer hetta öka sambal oelek.

800 gram lövbiff
1 stor gul lök
200 gram haricots verts
3 dl grädde
2 dl mjölk
1 1/2 msk kalvfond
1 msk majsstärkelse + 2 msk vatten
1 1/2 msk hackad timjan
1 tsk sambal oelek
1/2 msk grönpeppar
1/2 tsk salt

Strimla lövbiffarna.
Skala och skiva löken.
Stek kött, lök och haricots verts hastigt.
Koka upp grädde, vatten och koncentrerad kalvfond.
Red med majsstärkelse löst i vatten.
Sänk värmen så såsen bara sjuder.
Smaksätt med timjan, sambal oelek och grönpeppar.
Sjud såsen i minst 5 minuter. Gör absolut inget om såsen får puttra lite längre.
Vänd ned kött, lök och bönor.
Smaka av med salt.

Servera med pasta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar