måndag 17 december 2012

Avsked



På fredag förlorar Magda sin trygghet, sitt stöd. Hon förlorar sin assistent som verkligen hjälpt henne att få pusselbitarna på plats.

Allt har gått så snabbt och vi är alla i ett chocktillstånd.

Magda bad mig köpa en present. Ett tack och ett avsked.

Har legat och funderat hela natten. Vad hinner göras på så kort varsel? Tänkte på graverat smycke. Men eftersom tiden är kort kändes det osäkert.

Tidigt i morse slog det mig.

Jag har genom åren sett ett armband med berlocker på assistentens handled. Minns att hon berättade om de olika berlockernas innebörd. Hur en var ett minne av hennes flicka som omkom i en tågolycka.

Så när jag gick in på Guldfynd visste jag vad jag var ute efter. Frågan var om de hade det jag sökte.

Hoppas hon förstår symboliken mellan pusselbiten i silver och det hon varit för Magda.

Hoppas hon minns tiden med mina flickor. Hur hon hjälpt dem lägga pusselbitar på plats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar