måndag 17 december 2012

Urladdning

Alla tre ungdomarna kommer hem samtidigt och jag försöker komma in med kassar och samtidigt kissa hundar.

Tre personer som pratar samtidigt om sin dag och jag ska lyssna på alla samtidigt som jag ha koll på hundar, katt, kassar och fötter.

På ett ögonblick slår det till.

Magda känner att ingen ser och hör henne. Hon blir avbruten när hon pratar och i raseri tar hon och slår till det som står närmst.

Det nyöppnade cornflakespaketet slår i köksinredningen med en smäll och dekorerar golvet med majsflingor.

Max reagerar i sin tur snabbt och Magda har tur att hon är mindre och snabb för hon hinner undan.

Visserligen var ljudnivån hög när de pratade men nu steg den något enormt.

Magda upp för trappan och Max efter. Han vill att hon ska ta koncekvenserna av sitt handlande. Han vill att hon ska städa upp cornflakes.

Maja ger sig iväg efter dem och jag hör hur jakten går från rum till rum. Hör hur Max slår på dörrar och hur hans mörka röst blir allt högre av ilskan.

Magda hittar tillslut in i badrummet och Max lugnar ner sig.

Jag hade inga planer på att städa upp och hade för avsikt att prata med Magda när allt lugnat sig men istället startar Max dammsugaren.


Fick han dåligt samvete över sin kraftiga reaktion?

Golvet är rent och kraften försvann. Vilken urladdning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar