söndag 16 december 2012

Stekt fläsk


Stekt fläsk med kokt potatis och löksås. Mums!

Gubben lovade laga mat idag men plötsligt var det många som behövde hjälp.

Gamla farmor hade problem på toa, svåger som behövde hjälp med något rör och så vidare.

Jag har inget emot att gubben hjälper andra men ovissheten om var han är tynger mig.

Han lovar saker men håller dem inte. Den där halvtimmen som det skulle ta att hjälpa någon visar sig bli två timmar.

Det har hänt mycket runt mig gubbe genom åren. Han har en förmåga att råka ut för saker. Ibland har det handlat om ögonblick och sekunder från riktigt allvarliga saker.

Medan jag stod och stampade i köket och undrade var potatisen tagit vägen blev jag irriterad. Var är han? Varför tar det sådan tid?

Hade varit enklare om jag själv gått till affären och handlat.

Med andan i halsen kommer så gubben hem. Han hade bara.

Plötsligt har han glömt hur dags jag börjar jobba och blir irriterad över både mig och sig själv när han inser att 19.30 blivit 15.30.

-Ta det lugnt. Fläsket steks inte fortare för att du stressar. Jag får komma försent.

Med gemensamma krafter hinner vi och jag äter i lugn och ro. Om inte parkeringen hade varit full av julhandlare så hade jag till och med kommit till jobbet i tid. Nu blev jag fyra minuter sen.

Det serverades varm svamp och paprikaröra smaksatt med vitlök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar