torsdag 20 december 2012

Lasagne



-Mat? Det är väl bara ta något från skåpen och laga.

I det ögonblicket när gubben sagt de orden kände jag hur raseriet välde upp i mig.

Bara ta något från skåpen? Är det så han ser på min matlagning?

Han gjorde klart för mig för ett bra tag sedan att vardagsmatlagning var tråkigt. Han ville bara laga mat vid speciella tillfällen så kunde jag fixa vardagarna.

Men inte trodde jag att han såg så ner på min matlagning.

"Bara ta något."

Att laga mat innebär inte för mig att plocka fram frusen pyttipanna och steka.

När han lagar mat får det ta timmar men jag ska laga mat på tio minuter.

Han som säger att han förstår hur ont jag ständigt har borde fatta att det tar längre tid än för andra.

Laga mat gör man inte på tio minuter.

Idag började jag redan igår med att komma på vad jag skulle laga. Tog fram köttfärs från frysen och kontrollerade så att allt fanns hemma.

Själva matlagningen börjar jag med klockan 11.20 med att göra köttfärssåsen som får stå och puttra på svag värme tills all vätska är borta ca 20 minuter.

Under tiden kokar jag ostsåsen.

Medan det svalnar lite så plockar jag undan och diskar efter mig.

Sedan ska lasagnen göras och gratineras. Det tar mer än tio minuter.

Idag tog det mig två timmar att göra en enkel lasagne med sallad.

Klart jag har väldigt ont i armar, axlar och nacke efter att jag gjort ärende åt gubben och burit två tunga paket.

Har inte så mycket krafter att ta av och jag måste hushålla med det lilla som finns.

Att vara arg och ledsen på gubben tar också kraft men nu är jag mest besviken. Han borde förstå hur jag kämpar. Han borde. Om någon.

1 kg nötfärs
1 stor gul lök
2-4 vitlöksklyftor
1 burk passerade tomater
2 dl creme fraiche
2 msk ketchup
1 tsk salt
2 kryddmått svartpeppar
2 msk oregano

8-10 dl mjölk
1 dl vetemjöl
1 tsk salt
2 krm vitpeppar
3 dl riven ost

9 lasagneplattor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar