torsdag 10 oktober 2013

Baconlindad kyckling med mozzarella i balsamvinägersås


Inte mycket ork idag. Tog ut mig rejält med saneringen i Majas rum igår. Fått vila, plocka lite, tvätta och laga mat innan det var dags för jobbet.

Får allt oftare hjärtklappning och känslan av att varit olydig (upptäckt). Huvudvärken släpper aldrig riktigt. Tror kroppen börjar säga ifrån att den inte orkar med att sakna viktiga hormon. Eller så har Anna kanske rätt i när hon säger åt mig att det är panikattacker och att den berömda väggen inte är så långt borta från Lottas näsa.

Jag hoppas verkligen på det första. Får väl se vad doktorn säger i november. Om han nu har tid att lyssna.

Hade önskat få en läkare som stannar kvar på vårdcentralen och som har möjlighet till att kolla upp alla dessa lösa trådar som finns kring mig och mina problem. Eller remittera mig till någon som hade förmåga att luska i reumatism, fibromyalgi, hypotyreos osv. Ta redan på vad som är hönan och vad som är ägget.

Tänk om någon kunde nysta i eländet och ge mig den hjälp jag behöver.

Återanvänder idag ett recept men ändrar det lite efter kylskåpets innehåll.


600 gram tvådelade kycklingfiléer 
salt
svartpeppar
1 kruka basilika
mozzarella
3 paket bacon
2 dl creme fraiche
2 dl mjölk
2 tsk maizena
3 msk balsamvinäger
2 msk kycklingfond
2 vitlöksklyftor

Krydda kycklingen med salt och peppar.
Hacka basilikan och fördela över filéerna.
Placera en skiva mozzarella å varje filé.


Linda två skivor bacon runt och lägg i en ugnsfast form.


Vispa ihop creme fraiche, mjölk, maizena, balsamvinäger, fond och pressa ner vitlök.
Häll blandningen över kycklingpaketen.


Gratinera i ugnen 220 grader i 20 minuter.

 Kontrollera kycklingen med en sticka. Ingen eller klar saft färdig. Rosa saft inte klar.

Servera med pasta och vitkålssallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar