söndag 13 oktober 2013

Torskrygg med skirat smör



HemDeli kom och knackade på dörren i onsdags. Visst är deras varor dyra men jag tänkte ge det en chans. Ganska skönt att ha fisk i frysen eftersom vi faktiskt äter fisk alldeles för sällan. Kanske blir det mer nu. Eller snarare: Nu ska det bli mer ofta.

Jag köpte lax och torskrygg. Det är de varorna som tilltalade mig mest ur deras sortiment. Egentligen tycker jag inte om alls att köpa frusna produkter. Fisk, kött och fågel ska köpas färskt. Men ibland får man bortse från sina principer.

Igår plockade jag fram tre bitar ur förpackningen med torskrygg. Den har fått tina i kylskåpet under plastfolie.

Idag tog gubben hand om matlagningen med direktiv från mig.

torskrygg
2 msk salt
5 dl vatten
citronpeppar

Lägg torskryggen i en form.
Rör ut saltet i kallt vatten.
Häll över fisken.
Låt stå i kylskåpet i cirka 2 timmar.
Ta upp fisken och låt dem rinna av på ren kökshandduk.
Torka av fisken med hushållspapper.
Hetta upp smör i en stekpanna tills det börjar få färg.
Stek fisken cirka 3 minuter.
Vänd och stek fisken på svag värme cirka 5 minuter.
Ös med smöret då och då tills fiskköttet börjar dela sig.
Peppra.

Skirat smör:
100 gram smör

Smält smöret i en kastrull och låt det fräsa tills det får en nötaktig doft och färg.
Låt stå vid sidan av spisen.
Skumma och häll upp i en varm såssnipa.

Servera med kokt potatis, kokta morötter och broccoli samt pepparrot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar