torsdag 17 oktober 2013

Botad

Jag har hört det flera gånger, från skolkurator, skolsköterska, föräldrar, diagnostiserade och även från personal på bup, och jag förundras av resonemanget.

Diagnosen ADHD är inget man blir frisk ifrån. Inget som går att bota. Men trots det så har jag hört personer som säger att det visst då går att bota.

- Jag har inte ADHD längre.
- Jag plockade bort diagnosen eftersom patienten inte längre uppvisade några symtom.

Men är en diagnos borta bara av den enkla anledningen att inga symtom längre märks?

Om jag lever med ADHD och lär mig strukturer för att få vardagen att fungera är min ADHD då borta?

Om jag medicinerar med centralstimulerande medel och de hjälper mig tänka efter före är jag då "frisk"?

Enligt dem som jag tänker på så är det så. Du är botad från din ADHD eftersom du inte längre uppvisar några symtom.

Låt mig då vända på det.

Om jag lider av agorafobi (rädsla för öppna platser) men undviker att gå över torg är jag då botad från min diagnos?

Om jag har astma och tvingas använda Bricanyl för att vidga luftrören är jag då frisk eftersom min medicin gör att mina symtom försvinner?

Om jag är närsynt blir jag då botad från mitt synfel om jag sätter på mig ett par glasögon?

Precis som med ADHD så fungerar livet helt "normalt" så länge som man inte blir utsatt för sitt/sin problem/svaghet/funktionsnedsättning.

Men ta mina glasögon ifrån mig när jag kör bil och jag har hux flux fått en funktionsnedsättning igen. Tror inte att du vill åka med i min bil då.

Ta Bricanylen ifrån astmatikern så ska du se att hxn snabbt återfår sin jobbiga andning och ställ personen med agorafobi mitt på ett torg så får du se.

Att leva ett liv tillrättalagt med hjälpmedel och/eller medicin betyder inte att personen är botad. Du har bara reducerat symtomen men grundorsaken finns fortfarande kvar och kommer att dyka upp när din "perfekta" värld ställs på ända.

Jag ifrågasatte resonemanget ifrån personen på bup.

- Vad hände?
- Det fungerade jättebra.
- Okej, hur länge sedan är detta? Vet du hur det gått?
- Ja, svarade hxn dröjande, det fungerade bra fram tills det var dags att byta skola. Då kontaktade de oss. Allt var upp och ner igen men eftersom patienten då var utskriven härifrån så kunde vi inte hjälpa dem. De skulle få börja om igen med utredning. Sedan har jag inte hört mer.

Botad?

Inte i mins ögon. Kanske i dina.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar