onsdag 14 december 2011

Citronglass



Tänkte familjen skulle få lite glass ikväll. Jag gillar själv citronglass så därför blir det detta receptet. Även en anledning bakom att jag behöver citronsaft till soppan och erbjudandet i affären var tre citroner för 10 kronor. Måste ju göra av med dem någonstans så varför inte i en glass?

Jag tycker du ska smaka dig fram när du rör i citronsaften i ägg/sockervispet. Jag söker efter ett litet sting av surt bland sötman från sockret. Men det ska inte vara för surt. Eller för sött.

Denna satsen blev 11 av mina olika portionsglas.

6 ägg
3 dl socker
3 dl grädde
1 - 2 stora citroner

Vispa ägg och socker fluffigt.
Vispa grädde i annan skål.

Riv skalet av citronerna och pressa ur saften.

Kom ihåg att tvätta citronerna ordentligt. Skrubba i varmt vatten.

Smaksätt ägg/socker med citronsaft och citronskal.

Vänd försiktigt ner grädden i ägg/socker.
Häll i en stor form eller i portionsformar.
Ställ in i frysen i ca 4 timmar.
Rör gärna några gånger under tiden som glassen fryser. Citronsaften kan sjunka till botten av formen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar