tisdag 6 december 2011

Utvecklingssamtal, IUP och åtgärdsprogram


Foto Magda


Det var egentligen inga nyheter som kom fram under mötet på skolan idag.

Även om de inte ska prata om betyg så är faktum att nästa år kommer hon att få betyg. Så stegen som de bedömer efter inbegriper betyg E, C och A.

I Magdas papper finns inga röda trianglar. Hon har grundläggande kunskaper för årskurs 5. I simning har hon redan nått målen för 6:an.

Men ett tema som går igenom alla ämnen är att hon måste våga, måste själv ta ansvar och måste göra sina läxor.

Speciellt på engelskan där hon är jätteduktig tycker de att hon med sina kunskaper egentligen borde vara högre. Orsaken till lägre omdöme är det faktum att hon inte gör sina läxor.

De bra omdömena är mycket tack vara alla hjälpmedel som Magda har i skolan. Utan Daisy, talsyntes och scanner hade hon med sin dyslexi inte klarat skolan.
Hennes assistent Mariana är den trygghet som Magda behöver på grund av sin adhd och panikångest. Mariana är också den som muntligt läser för henne och tar anteckningar.

Men när vi i pappren kommer till matte så finns det ingenting. Varken gröna bockar, gula cirklar eller röda trianglar.

Magdas lärare Lisa säger att hon inte kan sätta något omdöme på Magda eftersom hon helt enkelt inte uppfyller något av kunskapskraven för årskurs 5. Lisa pratar om dyskalkyli och jag är inte förvånad. Vi pratar lite fram och tillbaka och jag frågar om det skulle vara aktuellt med en utredning för dyskalkyli också men Lisa svarar lite svävande men ändå nekande.

Jag tror inte att dyskalkyli är något som kommunen utreder.

Lisa har ett material som hon ska gå igenom med Magda. Även om vi vet vad det kommer att visa så känns det skönt att skolan tagit detta steget.

I målen har vi nu tagit bort multiplikationstabellen. Vad är det för mening att tjata och tjata när det inte fastnar? Gubben är 42 år och kan inte gångertabellen.

Magda behöver istället satsa sin kraft och energi på att lära sig siffrorna. Hitta strategier för att fungera i vardagen. Lära sig hur mycket pengar hon behöver för att kunna betala och vilka sedlar/mynt som räcker.
Jag hade blivit så glad om hon hade kunnat lära sig klockan och förstå innebörden i tid.

Lisa berömde Magda för hennes arbetsminne. När de ser på film om ett ämne kan Magda enkelt återge allt.

Jag hoppas att Magda kan stärka sitt självförtroende för jag misstänker att det är det som "spökar". Hon säger ofta att hon är värdelös, att hon inte kan osv. Men hon är jätteduktig. De saker som intresserar henne och när hon får hjälpmedel som väger upp för de svårigheter som hon har så fungerar det otroligt bra.

Den rädsla som jag haft i många år börjar blekna. De hinder som jag såg att Magda skulle ställas inför verkar plötsligt inte så höga.

Just nu ser det väldigt ljust ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar