söndag 4 december 2011

Ugnspannkaka med bacon, purjolök och champinjontopping



Idag kom lillebror Andreas med familj och hälsade på. Med sig hade de ett flak ägg. Helt otroligt att hönsen värper än trots att det är december.

Så nu har jag massor av mjölk och ägg. Ett logiskt beslut blir då att laga ugnspannkaka. Eftersom vi idag blir många till maten så dubblar jag receptet.

Toppingen idag blir rester från gårdagens pizza. Givetvis går det bra att använda det man tycker om eller har i rester. Kassler, tacoköttfärs, köttfärsås osv. Varför inte rester från julbordet den dag ni tröttnat på all julmat. Går utmärkt att göra vegetarisk. Tex med svampstuvning.

 Jag är generell i benämningen vegetarian för det finns så många varianter. Rätt benämning ska väl vara lakto-ovo-vegetarian eller demi-vegetarian eller ovo-vegetarian. Men jag tror att vegetarianen själv vet vad han/hon äter och kan besluta om receptet passar. Eller så får man förändra receptet så det passar. Det är ju egentligen bara inspirationen jag kommer med.

6 ägg
16 dl mjölk
8 dl vetemjöl
1 tsk salt
2 paket bacon
1 liten purjolök.
8 champinjoner
4 dl riven ost

Vispa äggen lätt.
Tillsätt hälften av mjölken och all mjöl och salt.
Vispa till en slät smet och tillsätt sist resterande mjölk.
Smörj en ugnsform.
Häll smeten i formen och grädda i ugn 220 grader i 20 minuter.
Ta ut pannkakan.
Skär bacon och purjolök i strimlor.
Champinjonerna i skivor.
Strö över hälften av den rivna osten.
Lägg bacon, purjolök och champinjoner på pannkakan.


Toppa med resterande osten.


Grädda i ugnen 10 minuter.


Servera med vitkålssallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar