lördag 3 december 2011

Risgrynsgröt



Har kokta risgrynsgröt en gång tidigare på min induktionshäll och det var inte lyckat. Svårt att ha rätt värme och det brändes i bottnen. Pratade med min svärmor om det häromdagen och hon kom idag med en lösning. 



Detta "grytunderlägg" hade svärmor och det fungerade perfekt på hennes induktionshäll. Jag var lite misstänksam men tänkte att jag får väl testa.
Det visade sig att svärmor hade två och jag fick detta. Så otroligt tacksam.

I min gröt finns varken socker eller kanel. Jag tycker det är bättre att var och en får krydda på sin tallrik. Gubben önskar sötare gröt än vad jag vill ha. 

Fungerade toppen.

4 dl ris
8 dl vatten
1 1/2 tsk salt
15 dl mjölk

Mätt upp ris, vatten och salt.
Koka upp och rör om.
Lägg på lock.
Koka i ca 10 minuter på svag värme utan omrörning.
Tillsätt mjölken.
Rör om och koka upp.
Lägg på lock.
Låt gröten svälla på svag värme ca 40 minuter.
Späd om du vill ha gröten lösare.

2 kommentarer:

  1. Jag har en sambo som sockrar på gröten oavsett hur mycket socker jag stoppar i. *ryser*

    SvaraRadera
  2. Just risgrynsgröt är svårt. Den är så djupt förankrad i minnen hos många.

    Jag vill gäena ha en kanelstång som kokar med men det vill absolut inte gubben.
    Han vill ha socker. Jag vill ha utan.

    Ditt recept med vaniljstång lät gott men det tyckte inte gubben.

    SvaraRadera